Sin categoría

Dona principi la nova edició de València Design Fest

Dona principi la nova edició de València Design Fest

• El disseny coparà l’agenda cultural i professional de la ciutat durant tot el mes de setembre i s’allargarà fins a mitjan octubre, en un any que València destaca per ser Capital Verd Europea i haver sigut designada per UNESCO com a Ciutat del Disseny.
  • El programa, que inclou exposicions, conferències, presentacions editorials, tallers, projeccions audiovisuals i un llarg etc., conviurà amb grans cites com a Fira Hàbitat, Obert València o València Disseny Week.
  • El festival, promogut per la Fundació del Disseny, té per objectiu principal continuar projectant la Comunitat Valenciana a escala nacional i internacional com a territori indiscutiblement vinculat a la creativitat i el disseny.

València Design Fest, impulsat per la Fundació del Disseny, es consolida en la seua segona edició amb un programa que abasta múltiples disciplines creatives i que convida a tots els públics a acostar-se a la cultura i el disseny.

«Temps i matèria»
Entre les iniciatives més destacades del programa es troba la segona edició de «Temps i matèria», un projecte comissariat per Estudi Savage i que enguany compta amb la col·laboració del Museu Valencià de la Il·lustració i de la Modernitat (MuVIM) així com el Irthi Contemporary Craft Council. «Temps i matèria» busca acostar l’artesania contemporània al públic general i reflexionar sobre com, al costat del disseny, l’artesania té un camí vàlid de desenvolupament i, sobretot, de permanència de materials, tècniques i processos d’elaboració.
Coincidint amb l’acte d’obertura del festival, el 13 de setembre, tindrà lloc la inauguració en el Museu Valencià de la Il·lustració i de la Modernitat (MuVIM) de la mostra, que porta per títol «Crafting connections: Exploring collaborations in contemporary crafts».
En paral·lel a la mostra, tindran lloc una sèrie d’activitats comissariades per Estudi Savage de la mà de Camper, Fundació Loewe i Domaine de Boisbuchet. En col·laboració amb *Camper es realitzaran una xarrada amb la participació de Barreira A+D (9 de setembre) i un workshop amb un grup de creatius multidisciplinaris, el resultat dels quals – es presentarà el divendres 13 al matí – pretén considerar el disseny com un factor d’influència cultural. Així mateix, Fundació Loewe presentarà els seus premis d’artesania Loewe Craft Prize a través d’una xarrada amb dues dels finalistes espanyols de les últimes edicions d’aquests guardons (17 de setembre). L’ampli programa relacionat amb «Temps i matèria» ho completaran diverses trobades amb artistes i entitats de la talla de Domaine de Boisbuchet, Inma Bermúdez, Regina Dejiménez i Sergio Mendoza en l’espai nude de Fira Hàbitat (1 d’octubre) o amb el dissenyador valencià Manu Bañó des de CDMX al costat d’altres joves dissenyadors i artesans locals i nacionals (24 de setembre).

«The New Hàbitat»
Es presentarà l’estudi «The New Hàbitat 25-26: així canvien els espais que habitem» (18 de setembre), realitzat per APE Grup, amb la col·laboració de Futurea, el Consell General de Col·legis Oficials de Decoradors i Dissenyadors d’Interior d’Espanya, Bernadí i Fundació del Disseny de la Comunitat Valenciana. Una investigació que pretén reflectir com el disseny d’interiors, de producte i l’arquitectura, connecten amb les tendències socioculturals d’una manera profunda i significativa. Després de la presentació tindrà lloc una taula redona amb Ángela Montagut (Clap *Studio), Fran Sabater (Samaruc Studio) i Alberto Eltini (El Departament).

Conversatoris
Amb la finalitat de generar debat i reflexió entorn del disseny, l’arquitectura o l’urbanisme, el festival inclou una sèrie de xarrades (19 i 26 de setembre i 3 d’octubre) entre professionals, que estaran obertes al públic. Erik Harley (expert en Estudis Urbans), Nuria Moliner (arquitecta i divulgadora), Nuria Matarredona (arquitecta, investigadora i docent), Beatriz Jacoste (directora de KM ZERO) o Juan Ferrero (soci gerent de Ramón Esteve), entre altres, seran els protagonistes.

El cas Braun i la sostenibilitat com a focus
A càrrec de Benjamin Wilson, Global Technology & Design Communications Lead de Braun, tindrà lloc la presentació del llibre «Braun: Designed to keep» (8 d’octubre), el qual traça els moments definitoris de l’empresa, les seues principals identitats i persones clau, presentant en conjunt la història més completa de l’empresa alemanya mai publicada.
En la mateixa jornada, el CEO d’Andreu World, Jesús Llinares dialogarà amb Wilson sobre la necessitat d’una nova revolució industrial en la manera de dissenyar, fabricar i distribuir a nivell global, completant així una jornada que versarà sobre la innovació responsable, l’economia circular i la sostenibilitat en el disseny de producte.
La taula redona amb la qual es tancarà la vesprada destacarà la importància d’un canvi col·lectiu cap a pràctiques més responsables i respectuoses amb l’entorn, buscant inspirar l’adopció d’enfocaments més ecològics en la indústria i fomentant la innovació i el progrés cap a un impacte positiu per al planeta.

«En aquesta segona edició de València Design Fest ens alineem molt especialment amb l’any de la Capitalitat Verda Europea a més que destaquem la recent designació com a Ciutat del Disseny per la UNESCO, dues fites molt complementaris que destaquen el paper social del disseny i la seua importància transversal per al desenvolupament de la nostra societat», apunta Xavi Calvo, director de la Fundació del Disseny de la Comunitat Valenciana.

«Nit en el museu»
En l’exposició «Nit en el museu. Quan la Naturalesa desperta els sentits» que tindrà lloc en el Museu de Belles Arts (des del 2 d’octubre), la vegetació colonitzarà l’interior del museu, generant una sèrie d’escenes basades en el disseny *biofílico: un moviment que proposa emular i integrar elements naturals en l’arquitectura i el disseny d’interiors pel seu impacte positiu en el benestar de les persones. LZF Lamps i Gandia Blasco Group han treballat de manera conjunta en la conceptualització i el disseny d’aquesta intervenció, en la qual enguany ha participat també una altra signatura valenciana, Greenarea, especialitzada a crear espais i jardins verticals amb vegetació preservada.

Quan el local convergeix amb el global i el disseny com cotidianeidad
IKEA València serà protagonista de dos de les activitats del programa de València Design Fest. Una serà un panell d’experts en el qual Almudena Cano – Country Home Furnishing & Retail Design Manager IKEA Spain – i Manuel Delgado – Home Furnishing Direction Leader IKEA Spain – i integrants de l’equip d’IKEA València, compartiran el procés creatiu d’IKEA, des de l’anàlisi de les macro tendències fins al desenvolupament de solucions locals. Una oportunitat per a reunir professionals i futur talent i inspirar-los a crear dissenys que milloren el dia a dia de la majoria de persones en la llar.
D’altra banda, IKEA presentarà l’exposició «No puc viure sense tu», la qual serà el resultat d’una pregunta llançada a 10 reconeguts creadorsvalencians, que triaran dos productes de la seua casa sense els quals no podrien viure.

Projectes editorials, exposicions, cinema, tallers familiars, xarrades i fins i tot una taula quadrada
València Design Fest no vol deixar-se a ningú arrere i entén el disseny des de totes les seues perspectives possibles. Per això, el programa també oferirà:
– Activitats per al públic infantil de la mà de quaderns Rubio (17 i 20 de setembre)
– L’exposició TotCor (disponible en el Museu Nacional de Ceràmica i Arts Santuarias), un projecte col·laboratiu signat per Pepa Reverter en el qual diversos artistes han dissenyat peces al voltant de la figura del «cor» (cor en valencià) per a llançar un missatge solidari
– La presentació de «Quaderns 2» del Arxiu Valencià del Disseny (23 de setembre) – edició que ofereix una perspectiva acadèmica sobre alguns de les icones emblemàtiques del disseny valencià.
– Una jornada sobre cinema i arquitectura en la Filmoteca (25 de setembre) – amb col·loqui entre Vicent Molins (periodista i director de Agència Districte), Carlos Salazar (arquitecte i responsable de cultura del CTAV), i Sara Mansanet (gestora cultural i directora de La Cabina), i la projecció de «Mon Oncle».
– Una trobada de creatius entorn de l’art i l’artesania (24 de setembre), Mesa Quadrada #4: «Artistes i/o artesanes, eixa **** moguda de sempre», amb la signatura de Quadern Blablabla i moderat pel seu fundador Sergio Membrillas.
– La xarrada «City of Design» (13 de setembre): CEI – Centre d’Estudis d’Innovació Disseny i Màrqueting – obri les portes de la seua seu de València per a celebrar al costat de València Design Fest el talent local. Xavi Calvo (Director de la Fundació del Disseny de la Comunitat Valenciana) comptarà en la xarrada com València s’ha convertit en una referència mundial del disseny, des de les seues arrels històriques fins al seu recent reconeixement com a Capital Mundial del Disseny i City of Design.

«València Design Fest 2024 és una invitació a aprendre i gaudir del disseny. El programa està elaborat per a abastar moltes de les disciplines que es relacionen amb el disseny en la seua missió de fomentar el debat entorn de com millorar i enriquir les vides de les persones a través de l’art, la cultura o la sostenibilitat», apunta Roberto Heredia, director de projectes de la Fundació del Disseny de la Comunitat Valenciana.

Programes aliats
Durant «el mes del disseny» confluiran al costat de València Design Fest, els certàmens Fira Hàbitat, Textilhogar Home Tèxtils Premium i Espai Cuina SICI per part de Fira València i la 15a Edició de la València Disseny Week (VDW-15), organitzada per l’Associació de Dissenyadors de la Comunitat Valenciana. Un altre dels programes aliats es tracta de les XIII Jornades de Còmic de València, que se celebraran en el Centre Cultural La Nau (del 20 al 22 de setembre). Finalment, tindrà lloc «Obert València 2024», la festa de les galeries d’art contemporani de la Comunitat Valenciana (del 27 de setembre al 4 d’octubre), organitzat per LAVAC, l’Associació de Galeries d’Art Contemporani.

Es pot consultar tota la informació del festival en https://valenciadesignfest.com / Facebook / X / Instagram / Linkedin

El Museu Valencià de la Il·lustració i de la Modernitat (MuVIM) serà enguany el punt neuràlgic de moltes de les activitats del festival. No obstant això, València Design Fest ocuparà molts punts de la ciutat, inundant València de disseny i creativitat.

El festival compta amb el suport de: Ajuntament de València, Conselleria d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme de la Generalitat Valenciana, Centre de Coordinació d’Indústries Culturals del Ministeri de Cultura, Visit València, Fira València i València Sostenible Capital Verda Europea 2024.

Així mateix, València Design Fest compta amb el patrocini principal de la signatura de mobiliari Andreu World, i el patrocini de APE Grup, Padima, Actiu, Material Bank, Teika, LZF Lamps, Punt, Rolser, Newlyn i Túria.

Les entitats col·laboradores són ADCV, el Col·legi de Dissenyadors d’Interior de la Comunitat Valenciana (CDICV), el Museu Valencià de la Il·lustració i de la Modernitat (MuVIM), el Col·legi d’Arquitectes de València (CTAV), LAVAC, l’Associació Valenciana del Còmic, la revista Pocket Design Magazine, el saló Nude de Fira Hàbitat València, el Arxiu Valencià del Disseny, la Universitat CEU Cardenal Herrera, la EASD (Escola d’Art i Superior de Disseny de València), Barreira Art+Disseny, LABA València, CEI Escola de Disseny, Les Naus, La Filmoteca (Institut Valencià de Cultura de la Generalitat Valenciana), IRTHI, Rubio, Camper, Ikea València i Loewe Foundation.