Fites

Naix la Fundació del Disseny de la Comunitat Valenciana

Naix la Fundació del Disseny de la Comunitat Valenciana

Com a entitat sense ànim de lucre, la Fundació del Disseny de la Comunitat Valenciana ha sigut creada per a impulsar i potenciar l’àmbit econòmic, creatiu i social del disseny valencià, estant recolzada per un patronat format per nombroses personalitats del sector.

La Fundació del Disseny té, així doncs, una vocació de permanència que es es materialitza a través d’iniciatives enfocades a la promoció i divulgació del disseny com a instrument de creació de valor per a empreses i professionals, entenent a la disciplina com una palanca de canvi i creixement tant en l’àmbit social com en l’econòmic i el cultural.

En paral·lel, l’organització catalitza els esforços del col·lectiu per posicionar la Comunitat Valenciana en un eix sobre el qual pivoten i s’articulen iniciatives en matèria de disseny a nivell estatal.

«En el fòrum impulsor de València Capital Mundial del Disseny 2022 sempre es va pensar en el pòsit que volíem deixar en el nostre territori més enllà de la realització de projectes concrets. Per això, l’any 2022 constitueix una fita i una excusa per a consolidar i potenciar el valor del disseny, un camí en el qual la fundació és una baula imprescindible», ha declarat el dissenyador valencià Vicent Martínez, president la Fundació del Disseny de la Comunitat Valenciana. «La Fundació ja forma part del relat del disseny valencià que tan generosament estem construint entre tots», conclou el president de la Fundació del Disseny de la Comunitat Valenciana.

Els socis fundadors de l’Associació València Capital del Disseny —impulsors de la capitalitat— conformen el patronat de la fundació al costat d’altres destacats referents del disseny valencià.

Per part seua, Amparo Bertomeu, vicepresidenta de la fundació, recalca que «com a nou centre tractor del conjunt del territori valencià, la fundació es proposa impulsar a institucions, indústria i empreses de diferents sectors perquè incorporen el disseny en les seues estratègies. El disseny és element identitari de les ciutats pròsperes, inclusives, creatives, sostenibles i resilients». «Volem que els professionals del disseny tinguen el seu pròpia IAE al país, que puguem comptabilitzar l’impacte econòmic que suposa el seu treball i la seua capacitat de generar riquesa. Des de la Fundació es donarà suport a l’Arxiu Valencià del Disseny, s’impulsarà el futur Museu del Disseny i de les Arts Digitals, es treballarà per a crear espais de trobada i facilitar, des de tots els àmbits i de manera transversal, la didàctica del disseny. També promourem la visió internacional del disseny fora d’Espanya. I convertirem la fundació en un espai de trobada per a tot l’ecosistema del disseny. Són reptes que ajudaran a fer de València un hub de disseny nacional i internacional. Com deia Issey Miyake: “El disseny no és per a la filosofia, és per a la vida”. O com el gran Norman Foster: “Tot és disseny, i la qualitat del disseny afecta a les nostres vides”».

Xavi Calvo, director de la fundació, destaca: «la nostra Fundació del Disseny recull els objectius de València Capital Mundial del Disseny 2022 per a implicar a tota l’estructura social, econòmica i cultural valenciana, destacar la rellevància social del disseny i posar en valor la qualitat del sector creatiu local».

La marca gràfica de la Fundació, a càrrec de l’estudi de disseny de Meteorito, beu de l’herència cromàtica de València Capital Mundial del Disseny 2022 i genera un símbol sobre la base de les dues inicials de l’entitat: Fundació del Disseny. Un univers de marca dut a terme amb diferents jocs geomètrics que evoquen la marca de València Capital Mundial del Disseny 2022 i permeten una infinitat de possibilitats en diferents formats.

Qui compon el patronat de la Fundació del Disseny?

Professionals de referència i provinents de camps com la comunicació gràfica, el disseny industrial, l’arquitectura, l’interiorisme o la gestió cultural conformen aquest grup que recolza la promoció i la divulgació del disseny des de la Comunitat.

En el seu comité executiu, trobem a: Vicent Martínez (president) / Amparo Bertomeu (vicepresidenta) / Vicente Gallega (tresorer) / Joan Mansanet (secretari) / Xavi Calvo (director general) / Amparo Balbastre (directora financera).

Els i les vocals, són: Ester Alba / Andrés Alfaro Hofmann / Carmen Baselga / Soledat Berbegal / Inma Bermúdez / Antonio Bernabé / Román de la Calle / Luis Calabuig / Mariví Calvo / Marián Cano / Kike Correcher / Pepe Cosín / Ramón Esteve / Jorge Fombellida / Marisa Gallén / Xavier Giner / Yolanda Herraiz / Nacho Lavernia / Jesús Llinares / Vicent Llorens / Ángel Martínez / Francis Montesinos / Mª Ángeles Muñoz / María Navarro / Vicente Pons / Clara del Portillo / Pablo Ramiro / Marina Sender / Pepe Serna / Rosalía Torrent.