Projectes

Esdeveniment

València Design Fest revela la seua programació i dóna el tret d’eixida a tot un mes dedicat a la creativitat

El disseny coparà l’agenda cultural i professional de la ciutat durant tot el mes de setembre.

Exposicions, conferències, presentacions editorials, rutes temàtiques, així com projeccions audiovisuals obertes a tots els públics tindran lloc al costat de grans cites com a Feria Hábitat València, TAC! Festival o València Disseny Week.

El festival promogut per la Fundació del Disseny té per objectiu principal continuar projectant la Comunitat Valenciana a escala nacional i internacional com a territori indiscutiblement vinculat al disseny.

Setembre és sinònim de disseny a València. El calendari sectorial a escala nacional i internacional torna a mirar a la Comunitat Valenciana durant tot el mes gràcies a tota una agenda oberta al gran públic i al teixit professional. És en aquest context, i com a marca que hereta l’esperit de València Capital Mundial del Disseny 2022, que naix València Design Fest. Un festival que pretén promoure la millor versió del disseny mediterrani i posar en valor la conjunció de grans cites com a Feria Hábitat València, València Disseny Week (organitzada per l’Associació de Dissenyadors de la Comunitat Valenciana) o el festival d’arquitectura urbana TAC!.

Per part seua, la programació proposada per la Fundació del Disseny al llarg del festival començarà amb el cicle de cinema i disseny que acollirà tots els dijous de setembre el Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC), seu en la qual se situarà el major nombre d’iniciatives incloses en programa oficial. En aquest cicle de cinema podran veure’s el curt documental «Això també passarà» (7 de setembre), sobre com una falla es va convertir en símbol global del confinament després d’esclatar la crisi de la COVID-19; el primer passe del documental que recull el llegat de València Capital Mundial del Disseny 2022 —dirigit per Andreu Signes— (14 de setembre), i el documental sobre el disseny de les ciutats «Urbanized», del veterà Gary Hustwit (28 de setembre). A la projecció del primer dijous de setembre li seguirà la gran festa d’inauguració del festival.

Addicionalment, dues exposicions s’estrenaran per primera vegada en el marc de València Design Fest. En la mostra «Temps i Matèria», comissariada per Estudi Savage, l’experimentació plàstica i el contacte amb la matèria primera suposen un factor fonamental per a la selecció de les peces incloses en aquesta. Estant situada en el Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC), des del 14 de setembre el públic podrà acostar-se a objectes amb els quals posar en valor l’artesania contemporània més rellevant a escala nacional, amb objectes dissenyats per: Canoa Lab, aldanondoyfdez, Simuero, entre altres. La mostra compta amb el suport de la Direcció General d’Indústries Culturals del Ministeri de Cultura i Esport per al seu desenvolupament i estarà acompanyada d’una gran conferència inaugural, així com de diverses visites guiades amb les quals reflexionar sobre el momentum que viu actualment l’artesania contemporània del nostre país.

Una altra de les exposicions que protagonitzaran València Design Fest serà «Memories Objects» en el Palau de Colomina, comissariada per Studio Inma Bermúdez (Premi Nacional de Disseny 2022), comptant amb la col·laboració de MadLab i la Universitat CEU Cardenal Herrera. La mostra està determinada en aquest cas per peces singulars de diversa funcionalitat i fort caràcter simbòlic, amb un punt de vista contemporani; posant l’accent especialment en el xicotet objecte decoratiu, dissenyat i produït a Espanya. Inclou dissenys de creadors valencians de dilatada trajectòria com Eli Gutiérrez, Vicent Martínez, Héctor Serrano i Made Studio, així com del propi Studio Inma Bermúdez. A la mostra li acompanyaran tallers de creació, impartits per Moritz Krefter i Inma Bermúdez, amb l’objectiu de posar en valor la sostenibilitat en l’objecte decoratiu produït amb cartó.

Com a proposta expositiva de gran envergadura, la mostra «Escenaris d’un futur pròxim», comissariada per la periodista especialitzada Tachy Mora, itinerarà a Fira Hàbitat València entre el 19 i el 22 de setembre, després de la seua passada estrena durant València Capital Mundial del Disseny 2022 en el Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC).

Per part seua, les presentacions editorials estaran marcades per la trajectòria internacional dels seus protagonistes. Els arquitectes i fotògrafs Anna Devís i Daniel Rueda presentaran el 12 de setembre en el Col·legi Territorial d’Arquitectes de València (CTAV) la seua esperada primera publicació «Happytecture», un llibre de cuidada estètica i gran atractiu visual que repassa els treballs d’aquest duo reconegut pel poder de la geometria, la perspectiva i la narrativa a través de les seues instantànies.

L’arquitecte i dissenyador Ramón Esteve presentarà el 19 de setembre en el Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC) el nou llibre que recorre la seua trajectòria lligada al disseny de producte; una peça editorial que ha sigut concebuda per Ramón Úbeda. La trobada, obert a tots els públics, inclourà un col·loqui juntament amb el mateix Ramón Esteve i el divulgador Juli Capella.

El focus en el pla de les publicacions veurà el seu cim amb l’estrena d’un nou club editorial organitzat per la Fundació del Disseny, que, amb periodicitat mensual, naix amb l’objectiu de posar en valor i reflexionar entorn de diferents aspectes vinculats al disseny i la creació en paper.

“One of our priorities as Fundació del Disseny is and will be to continue the work of bringing design and creativity closer to the general public. With this in mind, València Design Fest came to be naturally after the successful participation at València World Design Capital 2022 of all the figures from the world of design and of society as a whole”.

De manera addicional, València Design Fest tindrà el seu lloc en la programació de TAC!, festival organitzat anualment pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i la Fundació Arquia en diferents ciutats d’Espanya, promovent la innovació i experimentació en l’arquitectura a través de la construcció d’un pavelló temporal i que en aquesta ocasió tindrà la seua seu a València entre el 14 de setembre i el 16 d’octubre. Entre les activitats proposades per la Fundació del Disseny en el pavelló del TAC! —situat en la plaça López Chavarri com una construcció efímera i singular— es podrà gaudir d’un taller de lettering, sengles tallers dedicats a posar en valor el mosaic Nolla i el taulell valencià, un taller dedicat a estimular la parla, el llenguatge i la comunicació en xiquets i xiquetes amb necessitats específiques a través del disseny, i un últim taller dedicat a posar en valor l’horta valenciana mitjançant el joc.

L’arquitectura i l’urbanisme continuaran tenint un especial protagonisme amb el congrés Andreu World Architecture Days, que tindrà lloc en Caixaforum València amb ponents d’excepció de totes dues disciplines.

La setmana gran del disseny valencià es materialitzarà amb la celebració de València Disseny Week (organitzada per l’Associació de Dissenyadors de la Comunitat Valenciana) des del 18 al 22 de setembre i les fires Hàbitat València i Home Tèxtils Premium by Textilhogar, des del 19 al 22. Grans cites del calendari professional que enguany destaquen per la seua inèrcia positiva en estands i continguts culturals agregats a aquestes.

Per part seua, València Disseny Week aconsegueix la seua XIV edició com a cita anual de referència i punt de trobada entre professionals, estudis, centres educatius i empreses vinculades al sector i la ciutadania. En 2023, el programa inclou prop de 40 esdeveniments i activitats per a tota mena de públics, oberts a la participació de totes les persones interessades, estiguen o no vinculades al disseny en la seua vida professional. Entre elles, tallers, jornades, exposicions, rutes i sessions de portes obertes, xarrades i presentacions, amb diferents continguts i enfocaments.

«Una de les nostres prioritats com Fundació del Disseny, és i serà continuar la labor d’acostament del disseny i la creativitat al gran públic. D’aquesta manera, València Design Fest naix com a evolució natural després de l’èxit de participació durant València Capital Mundial del Disseny 2022 de tots els agents del disseny i la societat en el seu conjunt», apunta Xavi Calvo, director de la Fundació del Disseny de la Comunitat Valenciana.

L’acte de presentació a mitjans de comunicació s’ha celebrat al pati del Col·legi Territorial d’Arquitectes de València (CTAV) comptant amb la intervenció de Xavi Calvo (director de la Fundació del Disseny), qui ha estat acompanyat de representants d’entitats que cobren especial protagonisme en el festival: Nuria Matarredona (Directora General d’Agenda Urbana i Arquitectura del Ministeri de Mobilitat, Transports i Agenda Urbana), Javier Peña (director artístic de TAC! Festival), José Luis Pérez Pont (director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana), José Luis Moreno (regidor d’Acció Cultural, Patrimoni i Recursos Culturals de València), Maite Ibáñez (regidora en el Ajuntament de València), Carlos Salazar (vocal de cultura del CTAV) i Yolanda Herráiz (presidenta de l’Associació de Dissenyadors de la Comunitat Valenciana), Pepe Cosín (degà del Col·legi de Dissenyadors d’Interior de la Comunitat Valenciana (CDICV), Xavier Giner (codirector de l’Arxiu Valencià del Disseny) i Vicent Martínez (president de la Fundació del Disseny de la Comunitat Valenciana).

El festival compta amb el suport del Ajuntament de València, el Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, el Ministeri de Cultura i Esport, Visit València i Feria València. Entre els programes associats a València Design Fest es troben Feria Hábitat i Home Textiles Premium by Textilhogar, València Disseny Week (organitzada per l’Associació de Dissenyadors de la Comunitat Valenciana), TAC! Festival, Abierto València i Open House València. Així mateix, València Design Fest compta amb el patrocini principal de la marca de mobiliari Andreu World, i el patrocini d’APE Grupo, Cerveza Turia, LZF Lamps, Padima, Punt i Simon. Les entitats col·laboradores són ADCV, el Col·legi de Dissenyadors d’Interior de la Comunitat Valenciana (CDICV), el Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC), el Museu de Belles Arts de València, el Col·legi d’Arquitectes de València (CTAV), LAVAC, Miradors de l’Horta, la revista Pocket Design Magazine, la universitat CEU Cardenal Herrera, l’Arxiu Valencià del Disseny, l’EASD (Escola Superior de Disseny de València), Barreira Art+Disseny, LABA València, Les Naus, Maison & Objet i la European Brand & Packaging Design Association (EPDA).